Originální náhradní díly na lodní motory Volvo Penta a Mercury

Jak zazimovat loď?

Po každé srandě přichází na řadu také trocha méně či více nepříjemných povinností. 

Jakmile končí jachtařská sezóna a Vy se rozhodnete pro vytažení Vaší loďky ven z vody a zazimování, je dobré mít na paměti několik úkonů, které by se pro správnou údržbu neměly zanedbat. Ulehčíte si tak práci na jaře, až budete opět natěšení na plavbu.  

1) Dokud je loď na vodě, zkuste jí pořádně projet. Zjistěte veškeré závady, které pak můžete případným mechanikům sdělit. Oni často nemají čas a prostor loď dávat mimo sezónu do vody a zkoušet. Zkontrolujte všechny budíky a čidla, všechny hadice, všechny povrchy, zda nejsou popraskané, klakson, povinnou výbavu, pevnost vazáků, funkčnost kotvy a všech světel. Zapamatujte si také kolik máte v lodi benzínu či nafty. Rovněž si zapamatujte hodnotu najetých MTH (motohodin) a sériové číslo motoru. Může to pomoci při komunikaci s případným servisním místem. Za stálého chodu a zatížení na neutrál nastříkejte cca 1/2 čistícího spreje a následně 1/2 konzervačního spreje do klapky sání vzduchu. 

V žádném případě nenechávejte v motoru slanou vodu z moře!

2) Vyberte vhodný vlek, který předem seřiďte na rozměry Vaší loďky vytáhněte jí z vody. Následně ideálně dotankujte plnou a použijte vhodné aditivum. Například tento stabilizační přípravek. 

3) Loď řádně umyjte pod vodoryskou (ryska ponoru lodě). Zde doporučujeme kvalitní a silný přípravek na vodní kámen, například komerční Larrin nebo tento námi používaný prostředek. Následně zpravidla stačí nečistoty spláchnout teplou i studenou vodou prostřednictvím vysokotlakého čističe/vapky. 

4) Vypusťte vodu z trupu lodě, z motorového prostoru i z motoru samotného vyjmutím příslušných zátek. V ideálním případě nasajte do motoru nemrznoucí směs, dokud nebude vytékat z výfuku. Následně rozeberte vodní pumpu a vyjměte impeler (gumová vrtulka uvnitř). Nebude tak docházet ke zbytečné deformaci lopatek. Všechny šroubky a zátky si schovejte na místo, kde je jistě opět najdete.

5) Odpojte 12V baterie a skladujte je v suchém teplém prostředí, ideálně je mějte v udržovací nabíječce. My využíváme prodlužovacích kabelů, které necháváme zapojené v bateriích. Tyto kabely mají indikační diody - červenou, oranžovou a zelenou - podle kterých vidíme, v jakém stavu se baterie nachází. Jakmile začne blikat oranžově, strkáme tento kompatibilní kabel do nabíječky stejného výrobce. 

6) Rozhodněte se, zda budete chtít obnovit ochranný nátěr trupu pod ponorem (antifouling), zda je potřeba opravit rýhy na laku či gelcoatu trupu či zda není na pohonu koroze. Obzvlášť prasklinám a škrábancům či rýhám věnujte větší pozornost. Není neobvyklé, že rýha není jen povrchová, ale zasahuje do hlubších vrstev laminátu. Jakmile je vidět na vlákna laminátu, je potřeba objednat opravu povrchového kompozitu (nejčastěji tzv. gelcoat) aby nedocházelo k hnilobě a dalším chemickým procesům, které se mohou postarat o vytvoření otvoru do lodě. 

Také zkontrolujte stav ochranných anod (kovy, které chrání pohon proti korozi). POZOR! Na každou vodu se hodí jiný kov. Na sladkou vodu používáme hořčík/magnesium, na slanou vodu zase zinek/zinc. Na barickou vodu se používají anody hliníkové/aluminium. 

7) Při zazimování lodě můžete rovněž vyměnit převodový a motorový olej patřičné kvality a vyměnit filtry. Nicméně vždy je lepší toto řešit přímo před samotným vyplutím na jaře. Olej degraduje nejen množstvím najetých motohodin, ale také jeho stářím. V případě vnitřního okruhu doplňte chladící kapalinu a případně také hydrauliku do posilovače řízení a do trimovacích válců. 

8) Loď skladujte v zastřešeném prostoru nebo zaplachtovanou. Na závěr si nezapomeňte zkontrolovat platnost Vašeho lodního osvědčení. Včasná objednávka technické prohlídky Vám může ušetřit stres na jaře. Registrovat se můžete sami jednoduše na stránkách Státní plavební správy. Věnujte nějaký čas kontrole povinné výbavy a hasícího otvoru do motorového prostoru (pokud nemáte integrovaný hasící systém stále v rámci revizní kontroly. Novou revizi originálního hasícího systému v motorovém prostoru Vám v ČR téměř nikdo neudělá). Blíže k technickým prohlídkám píšeme zde

Se vším Vám rádi pomůžeme. V našem autorizovaném servisním místě Volvo Penta a Mercury u hráze Slapské přehrady naleznete kompletní servis. 

Pokud Vás zajímá rozsah našich prací, klikněte zde

Pokud Vás zajímá, koho můžete kontaktovat, klikněte zde

Šťastnou plavbu!

loďka autorizovaný servis volvo penta Slapy